muggen, zwerfgeiten en een aap - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elske Ende - WaarBenJij.nu muggen, zwerfgeiten en een aap - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elske Ende - WaarBenJij.nu

muggen, zwerfgeiten en een aap

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg Elske

19 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Halloo Allemaal!

Hier het eerste verslag vanuit mijn huisje in Paramaribo. Zaterdag was het dan zo ver, de grote reis naar de andere kant van de oceaan. 's ochtends zijn we vroeg op gestaan, en om mijn zenuwen een beetje te onderdrukken ben ik gaan autorijden naar schiphol (in de mist) met mama en papa achterin.
Aangekomen op schiphol stonden Heleen, Thomas en Hester al klaar om me op het vliegtuig te zetten. Nadat mijn mooie roze koffer was ingechecked (yes, binnen de 23 kg) hebben we nog even koffie gedronken en na nog een lief knuffeltje en vriendenboekje te hebben gekregen ging ik door de douane. Gelukkig had een van de andere vrijwilligers Esther hetzelfde vliegtuig dus konden we samen reizen. De stewardess keek me een beetje raar aan toen we opstegen, dan krijg ik de gewoonte om te gaan giechelen op het moment op het moment dat het vliegtuig de lucht in gaat.

Negen uur later waren we er dan, Paramaribo! Waar het heel erg warm is. We werden opgehaald en samen met nog twee andere meisjes Iris en Elleke werden we naar ons huis gebracht. Tijdens de autorit heb ik mijn ogen al uitgekeken naar arme huisjes die in de buitenwijken stonden, met loslopende honden en kippen. En ik heb een aap gezien toen! Vraag me af wat hij daar deed, maar ik weet zeker dat het een aap was.
Eenmaal in het huisje aangekomen was ik ziek zwak en misselijk dus ben ik maar meteen gaan slapen, de volgende dag ging het al veel beter.

Ik zit samen met 3 andere vrijwilligers, Esther, Romana en Merel in een huisje, waar we allemaal een eigen kamer hebben en een gemeenschappelijke woonkamer en tuintje, erg gezellig om zo samen te wonen en lekker te ontbijten in de tuin!
De eerste dag hebben we een rondleiding gehad met de auto door Paramaribo, om een beetje te zien waar alles was. Ze hebben hier niet alleen maar zwerfhonden maar ook zwerfgeiten! Erg grappig gezicht.
De eerste avond zijn we gaan eten bij het restaurant Zus en Zo. Niet erg Surinaams, maar wel erg lekker en zo kunnen we rustig wennen aan het eten.
S avonds doen we de meeste dingen met de taxi, maar overdag als echte Nederlanders met de fiets. Dat is nog een hele ervaring want het verkeer gaat hier toch iets anders. Ten eerste rijden ze links en zijn er niet echt regels, maar wordt er tijdens het rijden gecommuniceerd wie er voorrang heeft. Ook wordt er heel veel getoeterd. Toeteren kan hier meerdere dingen betekenen: Je hebt voorrang, ik neem voorrang, ga aan de kant, hoi je bent een Nederlander en dan toeteren we en ga zo maar verder. Dat is een beetje wennen dus!

De tweede dag kregen we een eerste kennismaking bij het weeshuis en nog een school waar we gaan werken de komende tijd. Morgen hebben we daar onze eerste echte dag!
Vervolgens zijn we lekker bij het zwembad gaan liggen om een beetje bij te komen van de hitte. In het water voel je de muggenprikken wat minder, want iedereen wordt hier lekgeprikt. Het is hier erg warm en erg benauwd, s ochtends en s avonds is dat nog wel te doen, maar in de middag is het wel erg warm, tussendoor nemen we af en toe een lekkere koude douche! (warm kan ook niet, want er is geen warm water).
Daarna lekker uit eten geweest bij Blauwgrond, een gebied waar veel restaurantjes zijn met javaans eten en niet zo duur. Lekker Bami gegeten, als snappen ze het principe vegetariër nog niet helemaal. Op de kaart stond een deel met vegetarische gerechten, dat begon met bami, kip en kipsate...

Nu is het alweer de derde dag. Vanochtend zijn merel en ik samen gaan hardlopen om toch een beetje onze conditie op peil te houden, erg warm maar voor 9 uur s ochtends nog wel te doen. Nu gaan we zo Paramaribo een beetje verkennen en natuurlijk de toerist uithangen en foto's maken.

Ik heb het nu al erg naar me zin, ik zit met leuke mensen in een huisje, het weer is nog een beetje wennen maar wel lekker warm, de omgeving is erg mooi en ik ben hier nog lang niet uitgekeken!

Liefs Elske

  • 19 November 2013 - 15:58

    Rianne:

    Hi lieve meis,

    Wat een leuk verslag =) haha doet me ook beetje denken aan hoe ik me verslagen toen schreef in Australië.

    Volgens mij toeteren ze ook om je uiterlijk hoor ;)

    Geniet ervan meis en ben super benieuwd naar je foto's!!

    XxX Rianne (vanuit het ijskoude Nederland, jaja morgen motsneeuw..)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elske

Actief sinds 15 Nov. 2013
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 4219

Voorgaande reizen:

16 November 2013 - 07 Februari 2014

Naar Suriname

Landen bezocht: