Staartdelingen en Roti - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elske Ende - WaarBenJij.nu Staartdelingen en Roti - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elske Ende - WaarBenJij.nu

Staartdelingen en Roti

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg Elske

22 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Het is nu buiten hard aan het regenen, een tropische regenbuitje met hier en daar een donderslag, dus maar eens tijd om mijn ervaringen van de afgelopen dagen met jullie te delen!

Afgelopen woensdag hebben we een dag meegelopen bij het weeshuis. De kinderen beginnen 's ochtends met school en zijn dan om half 1 uit. Vervolgens krijgen ze om 1 uur allemaal een warme maaltijd. De leeftijd van de kinderen varieert tussen de 4 en 17, een groot verschil dus! De kleine kindjes zitten op dezelfde stoelen en tafels als de grote, maar komen soms bijna niet bij hun bord. Of ze moeten op hun knieën zitten of worden geholpen door de oudere kinderen.
De oudere kinderen hebben een grote verantwoordelijkheid, aangezien er maar 2 hulp mama's zijn op meer dan 40 kinderen. Ze helpen met het eten, schoonmaken en wassen. Erg zwaar werk voor deze kinderen, echt eigen tijd hebben ze dus niet. Ook al zijn ze al wat ouder, er gelden strenge regels, ze moeten binnen blijven en hebben een strak schema waaraan gehouden wordt. Nouja strak is ook een relatief begrip, van 4 tot half 6 hebben ze huiswerk uur, maar het kan ook opeens zijn dat ze besluiten op de helft er mee te stoppen en dat mag dan gewoon.

In de middag stellen we ons voor aan de kinderen, lopen wat rond bij het weeshuis om de boel te verkennen en vanaf 4 uur helpen we de kinderen met huiswerkbegeleiding. Er is een lokaal waar alle kinderen tegelijk aan hun huiswerk moeten zitten, verschillende vakken en verschillende leeftijden, het is er een groot kippenhok! Wel proberen we ze natuurlijk zo goed mogelijk te helpen met hun huiswerk, zo heb ik woensdag en ook gisteren het grootste gedeelte geholpen met staartdelingen! Ze moesten me eerst toch echt even helpen om weer op te halen hoe dit in elkaar zat, maar daarna lukte het wel.

De eerste twee dagen daar hebben al veel indrukken achter gelaten, al deze kinderen met verschillende achtergronden en achterstanden die verplicht aan de strenge regels moeten voldoen, en liever op school zitten dan in het weeshuis. Vanaf 19 december hebben ze vakantie, een aantal gaan dan naar familie, maar een aantal blijft ook daar, we gaan proberen leuke activiteiten te organiseren.

Gister avond voor het eerst Roti gegeten! Ze hebben gewoon een soort Macdonalds met zelfs een drive in maar dan met Surinaams eten en helemaal niet duur. Ze hadden veel verschillende soorten en gelukkig ook vegetarisch.

Op veel scholen werd vandaag alvast feest gevierd, aanstaande maandag is het Onafhankelijkheidsdag en dan zijn ze vrij. Vandaag hebben we een organisatie geholpen die schoolmeubilair voor kinderen maakt en het lezen van boeken stimuleert. We zijn naar een school geweest waarin de mediatheek geopend werd. Er schattig om te zien hoe ze in Nederland een groot lint doorknippen en hier een geïmproviseerd feestlint met ducktape tussen de deur plakken om deze met een keukenschaartje door te knippen. Vervolgens gingen de andere vrijwilligers met elke klas spelletjes doen en was ik aangewezen tot fotograaf, erg leuk!

Vanaf volgende week ga ik samen met een andere vrijwilliger Elleke 2 dagen helpen in het weeshuis en 2 dagen helpen bij een school voor speciaal onderwijs waar ze net mee bezig zijn om deze op te zetten, ik ben benieuwd!

• 22 November 2013 - 20:44

Berber: