Een knallend nieuwjaar - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elske Ende - WaarBenJij.nu Een knallend nieuwjaar - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elske Ende - WaarBenJij.nu

Een knallend nieuwjaar

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg Elske

03 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen tijd stonden de dagen natuurlijk in het teken van Kerst en oud en nieuw! Met het warme weer was het erg lastig om in de kerststemming te komen, we hebben dit maar geprobeerd met wat kerstversiering, lampjes, boom en zelfs skyradio! Helaas, de kerststemming kwam niet. Kerstavond ben ik met m'n huisgenootsjes naar kerkdienst geweest. We hoopte natuurlijk op een swingend gospel koor met leuke kerstliedjes, en bij het begin was dat het zeker! Iedereen zong en danste mee en ik heb nog nooit een dominee zulke hoge uithalen horen maken. Na een tijdje kwam er een preek, die was wat minder gezellig en nogal dwingend richting het geloof. Toen het eenmaal afgelopen was wenste iedereen elkaar een gelukkig kerstfeest en gingen we weer naar huis.
Eerste kerstdag gingen Elleke en ik mee met het uitje van het kinderhuis. Aangezien het kerst was gingen we ervan uit dat het een kerstachtig iets was, maar dat was niet helemaal het geval, het was een kinderfeestje. Er was een clown en heeeel veel eten en veeel te harde muziek, het was vooral de dag uitzitten. We zouden daarna nog met de kinderen gaan knutselen maar aangezien dat allemaal langer duurde kwam het er helaas niet meer van. Toen ik met flinke hoofdpijn thuis was, was ik blij toen ik mijn bed in kon gaan.
Tweede kerstdag zouden we op dolfijnentour gaan en plantages gaan bezoeken. Helaas was het zo veel aan het regenen en stopte het de hele dag niet meer dat dit verplaatst is. Dan maar bankhangen en filmpjes kijken. Film kijken kon overigens alleen als we een film hadden met ondertiteling, het regende zo hard dat er anders niks meer van te horen was.
Het weekend na kerst zijn naar overbridge geweest, een mooi strandje aan de rivier. Hier hebben we onze hangmat opgehangen en lekker niks gedaan. Als het droog was konden we af en toe een duik nemen om vervolgens weer in onze hangmat te gaan liggen.
's Avonds nog wat spelletjes gedaan met de plaatselijke bewoners. Erg leuk om met surinamers een keer gewoon gezellig contact te hebben zonder dat er meteen weer dingen naar je geroepen worden of vervelende opmerkingen krijgt. Na een nachtje in de hangmat (het was al veel beter dan de eerste keer) werden we wakker en hebben we de rest van de dag nog een beetje gelezen en gezwommen om aan het eind van de middag weer helemaal uitgerust terug te komen in Paramaribo.
En toen was het al weer bijna oud en nieuw. Ze zijn hier erg enthousiast met knallen en al dagen van te voren steken ze vuurwerk af (dagen erna ook nog overigens). Ze hebben hier echt super mooi (illegaal denk ik) vuurwerk en aangezien de gebouwen hier totaal niet hoog zijn is alles erg goed te zien, heel mooi! Op 30 december wouden Elleke en ik voor het eerst in ons leven oliebollen bakken. Bij de supermarkt had ik een keer oliebollenmix gezien dus vol enthousiasme gingen wij op weg om boodschappen te doen. Die beteuterd stonden we voor het schap, waar het vak oliebollenmix leeg was. Als laatste wandhoopsdaad stond ik nog op het schap om te kijken of er niet ergens een pakje achter verstopt was, en dat was het geval! Zo hebben wij toch nog het laatste pak in handen gekregen en konden we aan de slag. Ze waren verbazingwekkend erg goed gelukt en ook nog eens lekker!
Oudjaarsdag begint hier al vroeg. 's Ochtends zijn we met z'n alle naar de Domineestraat geweest waar ongeveer heel Paramaribo was. Flink wat muziek en drank en heel veel geknal, ze hadden een soort rotjes slinger van 2 km! Op een gegeven moment staken ze er een deel van aan, een kleine 2 meter van ons en we stonden tegen een muur dus konden geen kant meer op...gelukkig hebben we het overleefd en konden we weer verder feesten!
's Middags weer naar huis om een beetje bij te komen en 's avonds naar Zus en Zo waar ngg vele andere Nederlanders waren om het oudjaar af te tellen. Erg gezellig met leuke mensen, muziek en goede sfeer! Gelukkig een geslaagd Owru Yari!

Gister heb ik mijn laatste werkdag bij het kinderhuis gehad. Gelukkig konden we nu nog wel een keer met de kinderen knutselen en hebben we maar nieuwjaarssterren gemaakt, vonden ze erg leuk! Aan het eind van mijn verblijf gaan we nog een keer langs om afscheid te nemen.

Nu ben ik mij klaar aan het maken voor de binnenlanden. Komende zondag ga ik met mijn huisgenootjes Sandra en Esther twee weken naar het binnenland om hier te helpen bij een school en internaat. Grote boodschappenlijst gemaakt met wat we allemaal moeten kopen aangezien daar bijna niks in de buurt is. Ik ga nu maar weer verder met inpakken en alle apparaten opladen, aangezien daar maar een paar uur per dag stroom is en deze nog regelmatig uitvalt:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elske

Actief sinds 15 Nov. 2013
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 4214

Voorgaande reizen:

16 November 2013 - 07 Februari 2014

Naar Suriname

Landen bezocht: