Hangmatteren op Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elske Ende - WaarBenJij.nu Hangmatteren op Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elske Ende - WaarBenJij.nu

Hangmatteren op Bigi Pan

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg Elske

23 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen weekend onze tweede trip in Suriname naar Bigi Pan!
De ochtend begon rond een uurtje of 7 waarna we met de taxi richting het busje gingen. Na een tijdje kwam daar ook onze gids aan, een man met heel veel Rasta Haar!Hij zou ons de hele trip dingen gaan vertellen. Tussendoor zijn we bij een paar dorpen gestopt, onder andere groningen. Hier stonden verschillende monumenten die met de geschiedenis van Suriname te maken hadden. Na weer een stukje rijden zijn we gestopt bij een oude rijstfabriek. Erg mooi die vergaande glorie, maar voor hun een beetje jammer dat hij niet meer gebruikt wordt. Ook waren hier een aantal apen in de boom! Met de verrekijker van de mede reizigers hebben we ze goed kunnen bestuderen. Ook zijn we gestopt bij de zeedijk. Hier stond een mooie Tempel en bij het water allemaal vlaggetjes. Vanaf dit punt kijkend naar het water leek het even of we weer in Nederland waren, een dijk met uitzicht op zee!
Toen ik een foto wou maken rolde mijn zonnenkapje richting de stenen, bleef een seconde liggen en verdween vervolgens in een donker gat. Niet verwacht dat ik deze nog terug zou krijgen maar mijn reisgenoten gaven niet op! Met z'n alle (nouja ik maakte er maar een foto van) hebben ze de stenen opgetild en is mijn Camera compleet! Nogmaals eeuwig dank.
Na nog een stukje verder rijden moesten we verder met de boot. Spullen ingeladen en varen maar! Na tien minuutjes kwamen we bij een sleephelling waar we de boot overheen moesten trekken om vervolgens weer verder te kunnen varen. Nu vaarde we in de mangrove! Erg mooi stuk om te varen. Beetje minder was dat als de bootsman iets achter uit ging varen kwam het aarde los van de grond kwam en het vervolgen naar rotte eieren rook.
Deze toch waren er veel mooie vogels te zien, ook al heb ik niet zo veel met vogels, ze worden toch opeens een stuk interessanter als ze mooie kleurtjes hebben.
Na een tijdje varen kwamen we aan op het meer, Bigi Pan betekend groot meer. Daar vaarde we naar ons hutje. Een klein platform midden op het water om te overnachten. Hier hebben we onze hangmat opgehangen om de nacht in door te brengen. Het was erg gezellig en we hebben ons kapot gelachen om het gebruik van de wc. Deze was heel erg vies en moesten we door spoelen met een emmer uit het water. Ook liepen er overal kleine gekko's rond die gezellig in je glas cola kwamen zitten en deze met hun kleine tongetje probeerde leeg te slurpen. Vervolgens was het plan om kaaimannen te gaan spotten en deze dan ook te vangen om er gezellig mee op de foto te gaan. Ons vorige avontuur kaaimannen is geëindigd in flink gegil. Dit keer viel het een beetje tegen en zijn we er geen een tegen gekomen. Ook hadden we gehoopt op een heldere lucht waardoor we de zonsondergang konden bekijken en de sterren hemel. Helaas was het erg bewolkt en werd dit niet zo een succes.
Vervolgens begon de nacht in de hangmat! Met flink wat gedraai en gescheld van mijn buurvrouw zijn we allemaal wel een beetje in slaap gevallen. De gids had mijn hangmat opgehangen zodat ik er s nachts niet uit zou kukelen. Wel eindigde ik de ochtend erna tien centimeter boven de grond, de knoop was kennelijk toch niet zo goed.
Helaas weer geen zonsopgang maar wel een lekker ontbijtje! Na het ontbijtje gingen we de boot in op weg naar ons modderbad. Midden op het meer stopte de bood en keken we elkaar verbaasd aan. Was hier het modderbad? Onze boodsman sprong het water in, wat nog niet eens een meter diep was en nam een duik naar de bodem om een homp modder te pakken. Het modderbad kon beginnen! Erg leuk om te doen en ook best lekker, aangezien we niet konden douchen en we zo lekker een beetje met water en modder konden spelen. Ook brak het zonnetje een beetje door! Vervolgens hebben we nog een boottochtje gedaan en de rode ibis gespot, echt een hele mooie vogel.
Toen zat het weekend er al weer bijna op en konden we onze spullen weer pakken voor de reis terug. Aangezien we in de regentijd zitten kregen we nog een flinke plensbui op ons hoofd maar kwamen we gelukkig redelijk droog aan. Na terug te zijn gekomen in Parmaribo nog even een broodje gegeten bij 't vat om vervolgens lekker te gaan slapen in een bed, heeft toch meer mijn voorkeur dan een hangmat...

Aangezien ik niks meer over week heb verteld, zal ik dit nog even kort samenvatten. Deze week begon toen Elleke en ik richting ons werk wouden gaan. We hebben twee waakhonden, die tegen ons erg lief zijn, maar die we nu toch wat minder leuk vinden. Er lagen twee kleine kittens dood in onze tuin. Niet zo leuk voor twee kattenliefhebbers om de dag mee te beginnen!
Ook is de regentijd begonnen in Suriname en dat is te merken. Toen we vrijdag naar het zwembad gingen begon het na 5 minuten te regenen en hield het maar niet op. Op de zaterdag zijn we naar de dierentuin geweest, een stuk kleiner dan in Nederland en volgens mij werden niet alle dieren zo goed verzorgd, de kip leek half uit elkaar geplukt en de ezel had volgens mij schurft. De rest van de dieren liep er volgens mij wel gezond bij. Vervolgens wouden we richting huis, maar ook op dit moment bleef het maar regenen en stopte het niet meer. Dan maar met de taxi naar huis en onze fiets laten staan.
De dag erna zijn we naar de bioscoop geweest, de gezellige Disney film Frozen! Die dinsdag hadden we onze laatste dag bij het schooltje aangezien ze vanaf deze week vakantie hebben. Nog zitten knutsellen met de kinderen daar en liedjes zingen, er gezellig!
De dag erna gingen we weer naar het kinderhuis die die dag weer eens een uitje hadden, ze gingen naar de bios en raad eens naar welke film! Na nog een keer de gezellige disney film gezien te hebben kregen we nog een maaltijd bij de burger king. Nu hebben de kinderen daar ook vakantie, een deel gaat naar familie toe en een deel blijft in het kinderhuis. Toen ik aan een meisje vroeg wat zei ging doen zei ze, ik blijf hier, ik heb niemand...
Best wel moeilijk om zulke lieve jonge kinderen zo te zien, die niet eens met kerst naar familie kunnen en dag in dag uit in het kinderhuis zitten.
Eerste kerstdag gaan we ook naar het weeshuis om daar te helpen en 's middag met ze te knutselen, hopelijk kunnen we ze zo een beetje een leuke dag bezorgen!

Deze week wordt een rustig weekje aangezien het vakantie is, woensdag eerste kerstdag naar het kinderhuis en we gaan proberen tweede kerstdag een dolfijnentour te doen. Daarna nog een weekje hier in Parmaribo en daarna gaan Esther en ik twee weken de binnenlanden in om hier te helpen op een school en internaat! Weer iets heel anders dan het drukke Paramaribo, we zijn benieuwd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elske

Actief sinds 15 Nov. 2013
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 4216

Voorgaande reizen:

16 November 2013 - 07 Februari 2014

Naar Suriname

Landen bezocht: