De eerste trip naar de BushBush! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elske Ende - WaarBenJij.nu De eerste trip naar de BushBush! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elske Ende - WaarBenJij.nu

De eerste trip naar de BushBush!

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg Elske

05 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen weekend hebben we onze eerste trip gehad! 's ochtends om 6 uur werden we opgehaald waarnaar we nog alle andere mede reizigers gingen ophalen, na een tijdje gereden te hebben kregen we een lekker ontbijtje, broodje kaas of broodje ongeboren kip (ei dus). In de bus probeerde ik steeds in slaap te vallen, wat tot op zekere hoogte ook wel werkte maar de gids ging steeds dingen vertellen dus zat slapen er niet echt in.
Na een paar uurtjes rijden hield de weg opeens op, we moesten verder via het water! Alle spullen werden uit de boot gehaald en in de korjaal gezet, een boot gemaakt uit een boomstam. Vroeger gingen ze natuurlijk hard peddelen maar nu zit er bijna overal wel een motor in. Een kwartiertje vaarde we op het mooie water van de boven suriname rivier, een mooie brede rivier met eromheen overal de bushbush te zien. In het water lagen ook veel omgevallen bomen en grote stenen wat het uizicht alleen maar indrukwekkender maakte.
Vervolgens kwamen we aan bij het eilandje Isadau, een klein eiland met allemaal leuke huisjes en een prachtig uitzicht. Na eerst een lekkere maaltijd gegeten te hebben (Surinamers laten je niet verhongeren), gingen we lekker het water in! Zwemmen zat er niet in, maar als je eenmaal een goed plekje tussen de rotsen had kunnen vinden zat je heerlijk in de stroomversnelling lekker af te koelen.
's Middags hebben we een bezoek gebracht aan het dorp Jaw-Jaw. Een groot dorp aan de overkant van ons eiiland. Overal stonden houten, rieten of stenen hutjes en liepen er de oorspronkelijke bewoners rond. Toch was het niet meer zo oorspronkelijk als vroeger, ze hadden zelfs een winkeltje waar ze beltegoed verkochten! Ook in de bushbush heb je gewoon bereik! Helaas mochten we geen foto's van de mensen maken, dit vanwege hun bijgeloof en vanwege de vele bezoeken van de touristen. We hebben een wandeling door het dorp gemaakt waarin we verschillende planten, bomen, huisjes en mensen hebben gezien. Er was zelf een school!
Terug op ons eiland aangekomen hadden we nog tijd om een beetje te chillen en vervolgens kregen we weer een heerlijke avond maaltijd. Er was een kok mee dit voor ons kookte en elke keer weer iets heel lekkerst op tafel toverde.
Na het avondeten gingen we in het donker op kaaimannentocht (een soort krokodillen). In het donker stapte we in de korjaal en keken we uit een op prachtige sterrenhemel, zoveel heb ik er nog nooit gezien! Af en toe schrokken we ons te pletter omdat er dan een vis in de boot sprong, aangezien het pikke donker verder is en je niks ziet. Om kaaimannen te spotten gingen we met onze zaklamp richting het water schijnen op zoek naar rode oogjes die oplichtte door de zaklamp. Na een tijdje hadden we er een paar in het oog! Deze waren nog klein en leuk om te zien, maar na een tijdje waren er ook een aantal grotere gespot van een paar meter. We gingen met de boot richting de kaaimannen en waren op een paar meter afstand. Plotseling sprongen ze het water in richting onze boot en schrokken we ons weer te pletter en hebben we heel hard gegild (sorry mede reizigers). Gelukkig bleven ze daarna lekker onder water en was het wel weer genoeg avontuur voor mij:)
's Avonds werd er nog een kampvuur gemaakt en gingen we daarna ons bedje in, precies op het goede moment, toen we in ons bed lagen kwam er toch een keiharde tropische regenbui naar beneden! Zo hard heb ik het nog nooit horen regenen.

De volgende dag kregen we een ontbijtje met pannenkoeken! Een goede maaltijd om de dag mee te beginnen:) Vervolgens gingen we een korte wandeling door de jungle maken. Helaas geen beesten te zien, maar wel mooie bomen en planten. Ook vlogen er wel mooie insecten rond, een knalblauwe vlinder en rode libellen. Er klonken ook af en toe rare geluiden daar, alsof iemand heel hard tegen een triangel aan het slaan was, de gids vertelde dat dit dus ook een insect was! Ik weet dat ik veel geluid kan maken maar dit beest kon er ook wel wat van.

Terug op het eiland gingen we even het water in om vervolgens onze reis terug naar Paramaribo te beginnen. Eenmaal thuis aangekomen was ik erg moe en ben ik meteen gaan slapen, de volgende dag moesten Elleke en ik alweer om half 7 op om bij de school te gaan helpen!
Lesgeven vind ik op zich wel leuk om te doen, maar hier is het meer politieagent spelen en zeggen dat ze aan het werk moeten, niet echt leuk om te doen, maarja nog 2 weken en dan is het schoolvakantie dus hoeven we daar niet meer heen. Wel kwamen we tot de fijne ontdekking dat vlak bij deze school de Fernandes bakkerij is! In Nederland kennen we Fernandes alleen van van die zoete drankjes maar hier hebben ze bijna alles van Fernandes. Bij de bakkerij hadden ze heerlijke broodjes en taartjes die we vervolgens in het parkje er tegen over lekker zijn op gaan eten. Volgende week weer!

Vandaag is het kinderdag bij het weeshuis, een soort Sinterklaas! Ze krijgen cadeautjes lekker eten, er is muziek en er komt een Clown, volgens mij is dit zwarte Piet maar ik durfde het natuurlijk niet helemaal te vragen, dus we zullen zien straks!

• 08 December 2013 - 11:05

Karlien:

Hee elske ik heb even bijgelezen maar echt superleuk allemaal! Mooi dat je het zo gezellig hebt! Maar ik vind dat je niet meer mag klagen dat t warm is :p want t is hier 5 graden met storm :(. Heel veel plezier xxxxx